Socium no és una botiga, tot i que ho pot semblar. Socium és una “plataforma”, un lloc web que t’apropa a una gran quantitat de productors que estan escampats per tot el territori. Una plataforma que et porta producte fresc i de qualitat a la teva taula. Oriol Rey n’és l’impulsor i ens n‘explica el funcionament.

Socium va començar a funcionar a finals del 2014. És un projecte jove, doncs. Però des del seu principi té clar què vols ser: “el nexe d’unió entre els productors del sector de l’alimentació català i el consumidor que habitualment no pot accedir als productes de gran qualitat que es fan arreu de les 41 comarques de Catalunya. En definitiva, un gran mercat virtual on fer la compra triant entre els millors productes de la terra a un preu molt competitiu amb la comoditat afegida que el cistell t’arriba a casa.”

El funcionament és senzill: els usuaris van entrant les comandes, per la pàgina web, durant la setmana: De dilluns a diumenge. El dilluns següent, recullen totes aquestes comandes i comencen a fer els encàrrecs als productors adherits a la plataforma. Un cop rebuts els productes, ho comencen a distribuir. D’aquesta manera, eviten tenir estoc acumulat, i s’estalvien d’aquesta manera caducitats, mermes i malbaratement de productes.

La gràcia, l’accés directe a productes d’alta qualitat d’arreu de Catalunya i que costen de trobar, si és que es troben, als supermercats. Hi podeu trobar autèntics tresors de la nostra grastronomia, que mai poden arribar a cap cadena de supermercats o grans distribuïdors.

Enyorança

Oriol Rey

Oriol Rey volia fuet del bo, i no en trobava. I si el trobava era molt car. Així va néixer la idea. L’Oriol té el origens a la Garrotxa, però després d’un any estudiant a Austràlia va acabar vivint a Barcelona, treballant per una empresa de Londres. A la capital catalana va començar a sentir enyorança dels productes de la seva infantesa, i a reflexionar sobre el fet que sigui més fàcil de trobar un kiwi neozelandès que els productes artesanals, amb la qualitat i sabors de la nostra terra.

“A Catalunya tenim una varietat productiva envejable, i que no estem aprofitant. Tenim més de 63.000 productors, que produeixen l’1% del que mengem. Les grans empreses són les que es mengen el gran mercat. S’ha de potenciar el petit artesà, i creiem que una bona manera de fer-ho és crear aquesta eina que és Socium, que fa fàcil que a l’àrea metropolitana hi arribin aquests petits productors, directament al client, sense més intermediaris que la nostra plataforma. El productor és qui marca el preu del seu producte”.

A dia d’avui compten amb més de 120 productors i unes 2.500 referències. I creixent de forma continuada. “L’objectiu principal no és guanyar diners, sinó crear una eina transformadora, que pugui dirigir una important capacitat de consum cap al propi entorn”.

pagès

Aterrat a Barcelona, l’Oriol va anar a viure just a sobre d’un Mercadona. Les visites que hi feia l’omplien de preguntes. “Com pot ser que les taronges ens vinguin de Turquia, o del Marroc? O els tomàquets siguin de Xile, o d’Holanda? So a casa nostra tenim fins a setanta quatre varietats pròpies de tomàquets!”.

La idea va anar madurant. La seva experiència professional era lluny del sector de l’alimentació. Primer havia estat cap de vendes d’una empresa que fabrica carrosseries d’autocars. Després treballava en un plataforma de compra de divises. Conscient que, engegant Socium, entrava en un sector amb unes dinàmiques que desconeixia, s’hi va llançar sense por.

“El teixit productiu que tenim és extraordinàriament ric, i aquesta riquesa és també una de les dificultats amb que ens trobem. Cada productor té unes necessitats diferents, i cada producte comporta una problemàtica de gestió diferent. El sector agroalimentari no està unit, tot i que sí que està agremiat. Però segurament que hi ha algun tema cultural que pesa molt, que fa que prefereixin competir entre si més que no pas treballar plegats.”