La idea és senzilla, però l’aposta és arriscada.

Una mica abans que comenci l’estiu, el cap de setmana entre el 17 i el de 19 de juny, hi ha hagut la primera edició de Benvinguts a Pagès, el que es presenta com “la festa major de la pagesia, el territori, els productes de proximitat i la gastronomia catalana”.

La idea és senzilla: apropar el món de la pagesia a la ciutadania, amb unes jornades de portes obertes en què hi participen productors, restaurants i allotjaments de totes les comarques de Catalunya.

La idea és senzilla, però l’aposta és arriscada. N’hem parlat amb Toni Massanés, director de la Fundació Alícia, des d’on s’ha impulsat la iniciativa, que ha comptat amb el suport de diverses administracions i entitats.

“Molta més gent de la que esperàvem”, és el resum del balanç que fa Massanés. Les previsions metereològiques i el mal temps que va fer el dissabte van fer que les comarques més allunyades de Barcelona no tinguessin tanta afluència de gent. L’Alta Ribagorça, els Pallars, la Vall d’Aran i les Terres de l’Ebre van tenir menys gent.

En canvi, a l’àrea de Barcelona i Girona, “hi va haver una burrada de gent”, segons Massanés. Encara estan treballant en el balanç definitiu, quan fem aquesta entrevista, però apunta que la xifra global de visitants està per sobre dels 12.500, i que més d’una explotació ha tingut més de 500 visitants. Segur que van ser més, perquè la xifra de 12.500 correspon als formularis omplerts a l’acabar la visita, però aquest tràmit, ens consta, no es va fer sempre.

MARESME_CAN-MARPONS

Les maduixeres de Can Marpons, al Maresme. Foto: Benvingut a Pagès.

Objectiu ambiciós

Del que es tracta és que la gent pugui visitar les granges. Conèixer els pagesos, la feina que fan, i descobrir d’on vénen els productes que tenim o que hauríem de tenir a taula.

Però el que es busca, facilitant aquest coneixement, és “visibilitzar el producte, afavorir el reequilibri territorial, afavorint és gastroturisme, que és una eina més que té el pagès per viure arrelat al territori”, afirma Massanés.

Aquests objectius estan en línia amb el que promulga la FAO, quan recomana que les regions han de ser resilients, pel que fa a la producció del menjar. El discurs de Massanés donaria per molt més, tibant d’aquest fil, i algun dia ho haurem de fer. En resum, diu que al nostre país “la sobirania alimentària plena és difícil, i segurament ja esta bé que en part siguem globals, però amb una major consciència de com s’està produint allò que mengem”.

BERGUEDA_CAL-ROIO

Cal Roio, al Berguedà. Foto: Benvinguts a Pagès.

Aspectes a millorar

Més d’un visitant ho haurà patit. I no només aquest cap de setmana de Benvinguts a Pagès, sinó en qualsevol altre moment que hagi volgut arribar a alguna casa de pagès. Si et refies del GoogleMaps, vas perdut, perquè et porta a un lloc equivocat o perquè no sempre tria la millor ruta. La geolocalització, a pagès, encara necessita millorar.

Des de l’organització ja es va preveure i es van facilitar uns cartells, però no sempre es van situar en els punts més necessaris.

Com aquesta, reconeix l’organització, “hi ha mil coses a polir, però una cosa que ens feia patir i en canvi el resultat ha estat excel·lent és que els pagesos, com a explicadors del seu producte i de la seva finca s’han mostrat molt bons, entusiastes, entregats. L’experiència ha estat brutal”.

Captura de pantalla 2016-06-27 a les 16.16.25

S’ha de repetir

Òbviament, si es parla de millorar, s’està parlant de repetir l’experiència. Perquè això ja ho tenim. Al lloc web queda clar que treballen “ja per a la propera edició, amb la confiança, el desig i el convenciment que serà un èxit encara més gran”.

De fet, la iniciativa ja tenia implícita aquesta continuïtat. La idea està basada en una experiència francesa, “La France de ferme en ferme”, que es ve celebrant, als voltants de Sant Jordi, ja fa més de 16 anys.

Massanés confessa que, amb aquesta inspiració, portada per Ramon Sentmartí, “ja fa temps que ho volíem fer, però teníem clar que, sense suport, no podríem”. I aquest suport ha vingut aquest 2016, de la mà de la declaració aquest any de Catalunya com a “Regió Europea de la Gastronomia”. En aquest marc van presentar el projecte i van obtenir el suport del departament d’Empresa i Coneixement, a través de l’Agència Catalana de Turisme, del departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, i dels patronats de Turisme de les Diputacions.

Tot aquest suport ha permès d’engegar la iniciativa. Com acostuma a passar, la primera vegada requereix un esforç addicional. Coordinada des de la Fundació Alícia, s’ha fet una feinada per anar contactant amb cadascuna de les prop de 200 explotacions que hi han participat, a més dels restaurants i els hotels. S’ha creat un lloc web, que recull tota la informació, ben posada en el mapa. S’ha fet una campanya intensa de comunicació, amb una bona dosi d’anuncis a la premsa.

Des d’Alícia són conscients que l’any vinent no es podrà tornar a comptar amb aquest arsenal de recursos, però entomen el repte, convençuts d’estar remant en la bona direcció, perquè, tal com conclou Massanés, “el gastroturisme no és una moda passatgera, és una tendència mundial que es pot veure allà on vagis”.

Des de Proper estem ja esperant la propera edició, el Benvinguts a Pagès 2017. Amb ganes de col·laborar, perquè els objectius són compartits.

Moltes gràcies a tots i fins a l’any vinent!


Foto de portada: Oller del Mas, Bages.